اروپا را آب برد؛ رسانه‌های لندن نشین را خواب


درحالی که کشته‌های سیل در اروپا از ۱۰۰ نفر در آلمان و ۲۰ تن در بلژیک عبور کرده، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در قلب اروپا مستقر هستند تنها هر ۲۴ ساعت یک خبر منتشر کردند؛ رسانه‌هایی که اتفاق تلخ مشابه با تلفات بسیار کمتر در ایران را هر دقیقه پوشش می‌دادند.

7/17/2021 1:01:35 PM
کد خبر: 6885

به گزارش سارنا به نقل ازفارس، بلژیک و آلمان هنوز در شوک حذف زودهنگام از مسابقات یورو ۲۰۲۰ بودند که باران سیل آسا بار دیگر کشورشان را غافلگیر کرد.

مقامات بلژیک اعلام کردند که تلفات سیل ویرانگر دو سه روز اخیر در این کشور به ۲۰ کشته رسیده و ۲۰ نفر همچنان مفقود هستند.

از سوی دیگر، در پی وقوع سیل شدید در آلمان، حداقل ۱۰۳نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۱۳۰۰ نفر هم بر اثر سیل در منطقه «نوین‌آر-آروایلار» مفقود هستند.

 

اخبار این اتفاقات به سرعت در رسانه‌های مطرح جهان پخش و به یکی از سوژه‌های مهم رسانه‌ها تبدیل شد اما بررسی خروجی‌های شبکه‌های مامواره‌ای فارسی زبان نشان می‌دهد که هر سه شبکه بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و منوتو که دفتر آن‌ها در لندن، قلب اروپاست تا ساعت‌ها از پوشش این اخبار سر باز زدند و مطالب دیگری را منتشر می‌کردند و بعد از ساعت‌ها به انتشار روزانه یک خبر درباره این فاجعه اکتفا کردند.

 

همین رسانه‌ها که خبر کشته شدن ده‌ها نفر در اروپا را بعد از چند ساعت و به صورت گذرا پوشش دادند، خبر سیل در کرمان که منجر به از دست رفتن جان یک ایرانی شد را به صورت  خبر فوری و پرحجم پوشش دادند.

 

مقایسه نحوه پوشش اخبار این فاجعه در اروپا با حادثه سیل ۹۸ که منجر به جان باختن ۴۲ تن از هموطنانمان شد(نصف جانباختگان قطعی سیل آلمان تا این لحظه) نشان می‌دهد که 

1- رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال هرکدام بیش از ۱۰۰ پست و یا مطلب در خروجی های خودشان منتشر کردند.

2- محتوای مطالب سیل ۹۸ القای ترس و دلهره، ناکارآمد نشان دادن نوع حکومت، بی‌تفاوت نشان دادن مسئولان، زیرسوال بردن ارگان‌های حمایتی مانند سپاه و ارتش بود.

 

 

همین نحوه پوشش مغرضانه اخبار رسانه‌های فارسی زبان مورد توجه فعالان رسانه‌ای نیز قرار گرفته است.

به طور مثال عبدالله گنجی، مدیر مسئول رونامه جوان این تصویر را منتشر کرد و از مانور لحظه به لحظه اعتراضات در خوزستان و اخبار با رویکرد مثبت درباره فاجعه اروپا اشاره کرد.

 

محسن مهدیان، معاون خبر خبرگزاری فارس هم به نحوه پوشش خبر بی بی سی که نتیجه آن کامنت‌های خودتحقیری عده‌ای از کاربران خواهد بود، اشاره کرد: 

 

محمدرضا شهبازی از فعالان رسانه ای هم به مطالب احتمالی برخی کاربران درپی وقوع چنین اتفاقاتی اشاره کرد:

 

 

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.