به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسأله پولشویی در سینمای ایران بعد از ماجرای سریال شهرزاد مورد توجه قرار گرفت و باعث شد که یکی از اصلیترین سوژههای خبری در حوزه سینما شود.
اما موضوع مهمی که از ابتدا در این بین مطرح بود، نظر و دیدگاه مدیران فرهنگی و هنری کشور بود و اینکه نسبت به جریان پولهای کثیف چه واکنشی نشان میدهند. در این خصوص باید گفت که اغلب متأسفانه اغلب مدیران ما در این زمینه نه تنها برنامهریزی دقیقی نداشتند بلکه عموماً یا در لفافه سخن میگویند و یا اصلا سخنی به زبان نمیآورند.
اما در هفته گذشته چند جمله از همایون اسعدیان درباره پولشویی جنجال آفرید و باعث شد که تا مخاطبین سینما بدانند با وجود این همه فراز و نشیب قضایی و بازداشت و حواشی بعد از آن که پولشویی و وجود سرمایههای کثیف کاملا روشن شده بود، هنوز یکی از مدیران خانه سینما نگاه جدی و صریحی به این موضوع ندارد.
همایون اسعدیان گفته است: پولشویی اصلاً روی این رقمهای میلیاردی و... اینا نیست! پول تمیز است که به دست ما میرسد و لفظ پولشویی اساساً غلط است! پولشویی معنا ندارد و شوخی است! وقتی 5 میلیارد وارد سینمایی میشود، کسی نباید دربارهاش حرف بزند، مگر زمانی که قوه قضاییه به آن وارد شود!
اما در کنار اسعدیان که چندان موافق مبارزه با پولشویی نیست، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز نظر چندان متفاوتی ندارد. او در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه قرار بود تعاملات خوبی بین بدنه سینما و صنوف، با قوه قضاییه درباره مسئله پولشویی ایجاد شود و در این مدت برای حل مسئله پولشویی چه کاری شده است؟ پاسخ داد: من نمیفهمم در سینمایی که کل فروشش 250 میلیارد تومان است مکانیسم پولشویی چیست؟ آن چیزی که من رفتهام از افراد اهل فنش صحبت کردهام، پولشویی معمولاً پولهای رشوه و قاچاق و مواد مخدر است که یک عدد بزرگی است و بعد میخواهد این را قانونی کند و میآید این را تبدیل به کالایی میکند که ممکن است گران شده باشد اما ارزش اقتصادی دارد که معمولا در ملک و طلا و... به کار میآید.
وی در واکنش به خبرنگار تسنیم که پرسید یعنی شما منکر پولشویی در سینمای مایید؟ نیز جواب داد: نه منکرش نیستم. وقتی نظام سرمایهگذاری به امر پنهان برود هرگونه مقوله قابل بررسی اعم از اینکه فساد باشد یا نباشد پنهان میشود. این هم امری ساختاری است که اتفاقاً در این مورد مسئولیتی که به عهده ما است بیشتر است.
باید میان جامعه تهیهکنندگان و سرمایهگذاران یک ارتباط قانونی و موثق وجود داشته باشد. باید از همان اول معلوم باشد که پروانه مالکیت برای چه کسی و به چه صورتی صادر میشود. تهیهکنندگان هم باید بدانند که پولی را که میگیرند درست هزینه کنند تا بتوانند هزینهها را مدیریت کنند. طبیعتاً از همان ابتدا نمیتواند تهیهکننده بگوید که این پول چیست و از کجا آمده است و مشکوک باشد.
مدیرعامل خانه سینما در ادامه بیان کرد: ما به عنوان تهیهکنندگان باید یک نظام دقیق و روشن برای برخورد با افرادی که خلاف عرف و مقررات ایران عمل میکنند داشته باشیم. این موضوع از بازیگرانی که خارج از حق و عرف پول میگیرند تا سرمایهگذارانی را که با سرمایه خود فارغ از اینکه از کجا آمده باشد، به روابط اقتصادی سینمای ایران لطمه میزند و آن را از قاعده خارج میکند، شامل میشود.
نظر بدهید