چین: اقدامات اسراییل در غزه فراتر از محدوده دفاع از خود رفته است/ تل آویو از مجازات دسته جمعی مردم غزه دست بردارد


دولت چین قصد دارد در هفته جاری فرستاده ویژه خود در خاورمیانه را به منطقه اعزام کند تا برای برقراری آتش بس میان اسراییل و گروه مقاومت فلسطینی حماس در غزه و گفتگوهای صلح تلاش کند.

10/15/2023 1:37:01 PM
کد خبر: 12458

وزیر امور خارجه چین گفت که اقدامات اسراییل در غزه فراتر "از محدوده دفاع از خود" رفته است و دولت  تل آویو باید از "مجازات دسته‌جمعی" مردم غزه دست بردارد.

به گزارش سارنا به نقل از عصرایران و به نقل از خبرگزاری آناتولی، “وانگ یی” وزیر خارجه چین در گفتگوی تلفنی با همتای عربستانی تصریح کرد: "هیچ یک از طرف‌ها نباید اقدامی برای تشدید اوضاع انجام دهند و باید در اسرع وقت به میز مذاکره بازگردند."

وزیر خارجه چین همچنین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه یهودی تبار آمریکا، خواستار تشکیل یک نشست فوری جهانی برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه شد.

وانگ یی در این تماس تلفنی گفت: پکن هرگونه اقدامی را که به افراد غیرنظامی آسیب وارد کرده و قوانین بین المللی را نقض کند، محکوم می کند.

او با اشاره به اینکه حفظ امنیت خود نباید به قیمت جان مردم بی گناه و غیرنظامیان تمام شود، تاکید کرد: گزینه های نظامی نه تنها به جایی نمی رسد بلکه فقط چرخه معیوب تولید می کند.

 
 
 

وی با تاکید بر ضرورت رفع محاصره مردم غزه افزود: اولویت اصلی چین دستیابی به آتش بس و تنش زدایی است تا از تشدید بحران انسانی جلوگیری شود.

او با اشاره به اینکه تنها راه حل اصلی مساله فلسطین ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و راه حل دو کشوری است، افزود: کشورهای بزرگ در برخورد با موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای باید هدفمند، منصفانه و آرام و خویشتن‌دار بوده و در رعایت قوانین بین‌المللی پیش قدم باشند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی چین گزارش داد، دولت چین قصد دارد در هفته جاری فرستاده ویژه خود در خاورمیانه را به منطقه اعزام کند تا برای برقراری آتش بس میان اسراییل و گروه مقاومت فلسطینی حماس و گفتگوهای صلح تلاش کند.

بنا بر این گزارش: " ژای جون فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه این هفته برای هماهنگی با طرف‌های مختلف به منظور آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان، تسهیل وضعیت و پیشبرد گفتگوهای صلح از خاورمیانه بازدید خواهد کرد."

مقصد سفر این دیپلمات ارشد چینی اعلام نشده است.

چین به طور سنتی یک بازیگر قوی در منطقه غرب آسیا محسوب نمی شود، اما در ماه مارس  سال جاری میلادی با میانجیگری در احیای روابط بین ایران و عربستان سعودی همه نگاه های جهانی را به سمت خود جلب کرد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران پس از این رویداد از توسعه نقش جدید چین در منطقه غرب آسیا خبر داده اند.

چین رابطه نزدیکی با اسراییل دارد و همکاری های گسترده ای در حوزه های اقتصادی با رژیم تل آویو برقرار کرده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.