ساخت توصیه‌گر هوشمند دوچرخه برقی توسط فناوران دانشگاه تهران


فناوران دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت توصیه‌گر هوشمند دوچرخه برقی (Smart E-Bike) شدند که میزان مصرف انرژی کاربر را در دوچرخه‌های برقی و ثابت به‌صورت هوشمند مدیریت می‌کند.

3/5/2023 9:21:21 AM
کد خبر: 10650

فناوران دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت توصیه‌گر هوشمند دوچرخه برقی (Smart E-Bike) شدند که میزان مصرف انرژی کاربر را در دوچرخه‌های برقی و ثابت به‌صورت هوشمند مدیریت می‌کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، حامد کبریایی، عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که آزمایشگاه شبکه هوشمند این دانشکده با حمایت مالی پژوهشگاه نیرو و مرکز خودروی برقی پژوهشگاه نیرو موفق به طراحی سامانه هوشمند مدیریت انرژی در دوچرخه‌های برقی شدند، اظهار کرد: در دنیا دو میلیارد دوچرخه تردد می‌کنند و دوچرخه‌های برقی رکابزنی را تا حدی راحت کرده‌اند، اما در عین حال محدودیت‌هایی هم دارند.

وی ادامه داد: در توصیه‌گر هوشمند دوچرخه برقی یک سیستم توصیه‌گر به دوچرخه برقی اضافه شده است که می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های حسگرهای مختلف به کاربر پیشنهاد دهد که با چه شدت رکابزنی بهتر است پا بزند تا تقسیم انرژی به‌صورت بهینه بین انسان و باتری انجام شود.

مجری پروژه دوچرخه توصیه‌گر هوشمند برقی توضیح داد: این کار را با حسگرهایی که حین حرکت دوچرخه به‌صورت برخط داده‌هایشان جمع‌آوری می‌شود، به کمک یک الگوریتم هوشمند انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که این سیستم مجموعه‌ای از داده‌های سنسوری از جمله پارامترهای محیطی از قبیل دما و رطوبت، شیب جاده، درصد شارژ باتری و وضعیت دوچرخه‌سوار نظیر سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند، خاطرنشان کرد: این اطلاعات در یک برد جمع‌آوری می‌شود و از طریق وای فای به برد پردازنده (مغز سیستم) منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تحلیل‌گر داده‌ای که بر روی دوچرخه نصب است و با توجه به برنامه پزشک یا مربی ورزشی، سیستم توصیه‌گر برنامه بهینه‌ای را متناسب با هر فرد برای استفاده روزمره توصیه می‌کند.

کبریایی با بیان این‌که این قابلیت وجود دارد که این سامانه هوشمند مدیریت انرژی بر روی هر دوچرخه برقی و حتی دوچرخه‌های ثابت نصب شود، گفت: همه افراد بزرگسال متناسب با نیازهای ورزشی، شخصی و پزشکی می‌توانند از این دوچرخه هوشمند استفاده کنند.

مجری پروژه دوچرخه توصیه‌گر هوشمند برقی صرفه‌جویی در وقت، هزینه و جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست را از مزایای این دوچرخه هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: پایش وضعیت کاربر، محیط، موتور و باتری، ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش شدت رکاب‌زنی، ذخیره‌سازی و تحلیل آماری داده‌ سفرها از خصوصیات این دستگاه است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.